~ WaniTa SolehaH untuk LelaKI SoleH~


~SaHabAt AdaLaH SeJaRAh YAnG diKEnanG SepaNJang MAsA~

~SaHabAt AdaLaH SeJaRAh YAnG diKEnanG SepaNJang MAsA~


Followers

Thursday, January 6, 2011

~~Gonmenasai SaHaBAT~~



Just now my lecturer asked me to talk about the greatest fear in my life. So, I told to her that I almost fear to lost my best friends.. yaaa, as what we already know, friends actually our most excellent person for us.. Most n foremost a special one.. so, may I talk about friends?? But to notify or mention about friends I have to speak in my mother tongue which Malay language, not Chinese or others. Well, it’s the best language to me to confess and admit my feeling about sahabat.. Hope all of u possibly will understand me..
Boleh tak kalau saya mulakan dgn doa2 ni: “ Ya Allah, kiranya RasulMu hidup bersahabat, kurniakanlah jua aku sahabat, tapi biarlah sahabat2 dari pintu2 ilmuMu seperti Ali.. biarlah sahabat2 dari lorong2 yg membenarkanMu seprti kebenaran As-siddiq.. Ya Allah kiranya semua itu tidak layak bagiku. Aku bersyukur dipertemukan sahabat yg SATU ini.. mungkin padanya ada segalanya yang tidak pernah aku selami. Mungkin padanya letaknya apa yang aku impikan selama ini. Tapi jika aku seorg sahabat yang tidak menghargai, kau ampunkan dosaku.. dan k au kurniakanlah kegembiraan pada sahabatku ini.. amin ya Rabbalalamin..

Subhanallah!! Betapa pentingnya sahabat dalam hidup kita.. rasanya kalau tak ada sahabat apa jadi kat kita ya?? Sahabat.. orang yang dekat dengan kita.. rapat dengan kita.. sayang kita.. walau macam mana sekali pun sikap and character kita sahabat kita tetap dapat terima kita.. walau bosan mana pn kita sahabat kita still sayang kt kita.. korang tau tak sebenarnya sahabat yang baik adalah sahabat yang kita cinta kepadanya dan dia cinta kepada kita..sahabat yang kita mendoakannya dan dia mendoakan kita.. itu lah yg dinamakan sahabat.. Imam Syafi’e pernah cakap: “ Aku mencintai sahabatku dengan segenap hatiku.. sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang. Semakin ramai sahabat semakin aku percaya diri.Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalm suka dan duka..jika aku dapat aku ingin setia padanya…”

Sahabat.. sahabat.. kenapa kadang-kadang manusia ni tak reti nak bersyukur..?? memiliki sahabat yang baik.. penyayang.. tapi kenapa kita masih tak menghargai mereka?? Kita lupe sahabat kita tu la satu ketika dulu menjadi peneman kita kala susah dan senang. Tak boleh ke kalau kita mengalah dalam sesuatu perkara hanya untuk mengekalkan persahabatan tu?? Susah sangat ke?? Hmm Tu la mmg dalam bersahabat ni banyak sangat ujian.. Allah mesti akan uji persahabatan seseorang tu kalau kita tersangat sayang kat kawan kita.. lagi tinggi tahap sayang dan cinta kat sahabat kita, lagi kuat ujian yang Allah bagi.. ni pandangan saya la. Sebab tu la kita kena selalu sabar hadapi ujian ni.. Tak boleh cepat mengalah. Janganlah disebabkan hanya dengan ujian Allah ni kita terus putus hubungan dengan sahabat kita.. Dulu kata nak jadi sahabat kita sampai kesyurga.. tapi, bila Allah uji dengan ujian yg seumpama ni kita cepat sangat mengalah.. Janganlah macam ni, walau berat mana pun ujian Allah tu, our friendship must to go on. Sayang kalau kita lepaskan sahabat kita macam tu je.

Cuba imbau balik kenangan dulu-dulu sewaktu dengan sahabat kita tu. Mesti ada banyak kenangan yang manis ketika kita bersama dia kan?? Tak boleh ke kalau tolong maafkan dia?? MAnusia semua lakukan kesilapan.. manusia semua penah tersilap kata, terlepas bicara, tersalah langkah. so, kita sebagai kawan kena selalu ingat memperi ngati sesama kita. Selalu lah perbaiki persahabatan dan pertingkatkannya.. ada banyak cara kita boleh buat .. Caranya memang banyak la kan.. semua orang da sedia tau macam mana nak jadi seorang kawan yang baik betul tak?? That’s why I thought, no need to me to explain about methods or ways how to be a good friends. Korang semua da sedia tau kan?? Cume masalahnya sekarang macam mana nak mengaplikasikan semua tu dalam kehidupan seharian kita bila bersama sahabat. Saya tau manusia ni ego dia tinggi .

Susah sangat kan nk confess perasaan kat sahabat. Susah sangat ke nak cakap perkataan ni “aku sayang kau.sampai mati pun aku akan sayang kau”. Kepada sesiapa yang membaca article ni, terima kasih kerana sudi luangkan masa untuk baca kata2 atau luahan hati yg tak seberapa ni. Lastly, saya merayu pada korg semua.. if u have problems with ur friends, tariklah balik sahabat korang simpulkan balik persahabatan korang dengan dia. Tak seronok la kalau dulu kita pernah rapat dengan dia tapi sekarang apa jadi?? Hmm fikir2 kan lah.. biarlah sahabat tu bertambah bukan berkurang.. kalau korang nak jugak break(berpisah) dengan sahabat korang tu.. teruskanlah.. syaitan mesti akan bergembira dengan keretakan hubungan korang tu.. wish u luck!!

4 comments:

  1. kak diej...nice post!!!
    tapi kn x kan la selamanya nk mengalah????
    n kenape asyik kite nk kne sambung prshbtan sedngkan dye x???????
    agak x setuju la jugk......same kena la kan...

    ReplyDelete
  2. btul jugk.. tp klau kita selalu fkir camtu. die pn sme.. x kn brgerk la ukhuwwah tu.. btul x?? ala ana pn ckp je pndai nk praktikkn tu susah benorrrr... kne selalu husnuzon dgn die(sngka baik.. nk husnuzon tu susah skit ann.. sbb tula kne bnyk2 doa bg Allah kuatkn kita u terus buat baik ngan die.. tp ana tau its too dificult.. ana pnah nk wat camtu tp x mnjdi jugk.. moga Allah trus tetapkan hati kita, niat kita u trus berukhuwwah dgn kwn kita.. Allah la sebaik2 pnolong dan penjaga

    ReplyDelete
  3. Bagus kalau kita boleh kuat, tapi Tirah rasa susah la jugak coz kita ni semuanya tak sempurna, dan kita skrg tgh deal dgn manusia (tak sempurna) jugak. Kita jgn terlalu mgharap, jika ada rezeki kita kita lamalah berkawan, jika tak ada, anggap saja Tuhan nak bagi kita kawan yg lebih baik..

    ReplyDelete
  4. btul jugk ckp athirah tu... kne selalu doa kt Allah supya Dia anugerahkan kawan yg baik u kita... aminnnn... Allah x pnah beban kan seseorg dgn bende yg org tu x bolh nk pikul.. klau dia rse msih x bolh nk lupekn kwn dia tu maybe Allah akn mudhkn jln u die trus bersame2... the most important thing is do'a

    ReplyDelete